G20 en Balkenende Borrel! - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Bart Kloosterboer - WaarBenJij.nu G20 en Balkenende Borrel! - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Bart Kloosterboer - WaarBenJij.nu

G20 en Balkenende Borrel!

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

26 September 2009 | Verenigde Staten, Pittsburgh

16-26 September

G20 was afgelopen week in Pittsburgh! Grote drukte in de stad met rellen en protesten. Gelukkig was dit voornamelijk in Downtown en niet zo dicht bij de universiteit, dus wij hadden er amper last van. Ik was dinsdag met Tom (vriend van TU Eindhoven) naar een receptie voor G20 vrijwilligers (want dat waren wij, kom ik nog verder op terug), want daar was gratis voedsel :) Helaas stelde dit niet veel voor en het was vooral erg saai. Daarna zijn we maar even naar het Convention Center gelopen, waar de dagen daarna dus alle gekte van de G20 plaats zou gaan vinden. Toen we daar binnenkwamen zat er een bewaker-achtig type bij de roltrap, zodat niet iedereen daar naar binnen zou lopen. Hij zei tegen ons: “komen jullie hier voor jullie pers-passen?”. Tom en ik keken elkaar aan en zeiden toen: “ja, uiteraard”. Dus wij mochten onze ‘pas ophalen’, wat inhield dat we het gebouw in mochten, maar nog niet de roltrap op. Toen gingen we heel sneaky in de lift vlak naast die roltrap en we hebben toen maar het hele gebouw verkend. Was wel geinig om alles zo achter de schermen te zien gebeuren, alles was in de laatste fase van opbouw. Toen hadden we het wel gezien na een tijdje en de bewakers begonnen ons ook steeds met meer argwaan na te kijken, dus toen gingen we weer terug naar buiten. Toen had ik woensdag met mijn projectgroepje afgesproken in één of andere tent waar de wijn voor de halve prijs is op woensdag hebben we daar onze ‘projectbespreking’ gehouden ;) Donderdagmiddag hadden we een gastspreker op de universiteit, niemand minder dan de minister president van Australië, Kevin Rudd. Hij had wel een leuk verhaaltje opzich. Daarna ging ik met Arjan ons vrijwilligerswerk doen, waarvoor we ons een tijdje geleden hadden aangemeld. Dit vrijwilligerswerk hield in dat we eventuele vragen van de Nederlandse G20-delegatie zouden moeten beantwoorden over Pittsburgh en/of moeten vertalen indien nodig (uiteraard kan iedereen van de Nederlandse delegatie prima Engels, dus het was meer een symbolische functie ;)). Toen Arjan en ik 2 uur ons verveeld hadden achter het informatie bureautje (de Nederlandse was nog bij het working dinner van de G20 leiders), gingen we maar even buiten een rondje lopen. Teruggekomen van het wandelingetje, hoorden we Nederlandse stemmen. Het bleken 2 journalisten te zijn (ANP en NOVA). Daar even mee gepraat, niet heel boeiend. Toen wij weer naar binnen en ik raakte in de draaideur met een andere Nederlander aan de praat. Dit bleek de directeur van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te zijn. Hij bood mij en Arjan een biertje aan en wij waren zo vriendelijk om met hem wat te gaan drinken ;). Toen kwamen er al snel meer Nederlanders binnen en dit bleken stuk voor stuk topmensen van de delegatie te zijn. Na ongeveer een uurtje kwamen er weer wat Nederlanders binnendruppelen, waaronder Wouter Bos. Toen na een half uurtje kwam ook de minister president het gebouw binnen. Even een korte introductie gehad, maar toen moest ie even overleggen met Wouter Bos en een adviseur over de G20-zaken. Wij bleven echter wel met de rest van de delegatie praten. Na de vergadering waren wij zo vriendelijk om de premier een biertje aan te bieden en hij was blij met dit aanbod. Toen een minuutje of 10 met hem gepraat, waarna een journalist hem heel flauw van ons afscheidde (stomme Volkskrant ;)). Toen daar nog even gepraat met 1 van de hoofdbewakers, die ons nog wat leuke verhalen kon vertellen over wat hij allemaal meemaakte in zijn reizen met de delegatie etc. We zouden eigenlijk van 20.00-0.00 uur daar moeten zitten (waarvan de eerste 2 uur heel lang duurden), maar pas rond 0.45u namen we de taxi naar huis omdat het zo gezellig was. De Nederlandse delegatie zat daar ook nog als enige wat te drinken (Mexico, India, Korea en ik geloof ook Brazilië waren al lang naar bed). Toen hadden we vrijdagmiddag een geplande borrel met alle Nederlanders in Pittsburgh en de Nederlandse delegatie. Was wel leuk om in zo’n informele sfeer met deze toch vrij belangrijke mensen te kunnen omgaan. Balkenende had een aantal mooie verhalen in zijn speech. Daarna stond ik met Arjan, Tom, Bart en nog 2 andere mensen wat te drinken en Balkenende stond daarachter met wat mensen te praten. Omdat Arjan en ik hem de dag van te voren al hadden gesproken gunden wij andere Nederlanders ook even de ‘eer’. Hij kwam echter juist bij ons staan, waarna hij tegen Arjan en mij zei: “Kijk, jullie zijn er ook weer! De mannen die weten wat belangrijk is: een biertje drinken” :) Echt een aardige en vooral erg vlotte man, waar de nationale indruk is dat hij daar nog wel wat aan bij te spijkeren heeft. Toen moest de delegatie rond 19.30u weer weg, aangezien ze weer naar New York moesten vliegen omdat Balkenende zaterdagochtend moest praten voor de VN. Toch wel heel leuk om in de 2 dagen dat de Nederlandse delegatie hier was vrij veel met ze om te gaan, dat pakken ze ons niet meer af!

xxx

Bart

• 27 September 2009 - 09:08

Annemiek:

Hey Bart,

Haha, ik vond het vorig jaar zo vet dat ik in Pittsburgh zat tijdens de verkiezingen van Amerika, en Obama in het echt (maar wel grote afstand) had gezien...sta jij daar gewoon met Balkenende een biertje te doen! Super vet hoor...Hoop dat je het verder erg naar je zin hebt. Heb je nog leuke weekendtrips op het programma staan?
    En heb je Lynly en Pragna al gesproken? Ken je Paul? (de nederlandse PhD van tepper) Dan moet je die maar de groetjes van mij doen!

x Annemiek

• 27 September 2009 - 10:01

Floris:

Ha vet gast, goed verhaal.

• 27 September 2009 - 10:07

Frank Pijnenborg:

Haha, wat goed Bart! 27 Oktober komt Balkenende naar mijn universiteit in Tokyo en hebben alle TBM studenten (we zijn met z'n drieen ook een 'date' met hem), het lijkt wel alsof hij alle buitenlandse TB avonturiers af gaat :P... Veel plezier nog daar!

• 27 September 2009 - 10:29

Wout:

Hey Bartje!
    Mooi verhaal man! Foto ziet er ook goed uit ;). Gaat het met de serieusere zaken zoals studeren ook nog goed?
    X

• 27 September 2009 - 20:55

Zwanet:

hee, neefje, wanneer mag ik met je op de foto?????????

vandaag mijn verjaardag gevierd en iedereen helemaal plat gekregen met dit beeld.... dat hebbe wieluu nie in kring van dorth... hier wonen alleen maar mathijs van nieuwkerk, jasperina en zo...en wij natuurlijk. super zo'n ontmoeting. gaaf zo'n open haard met halfvolle bierglazen

tante snet

• 28 September 2009 - 20:03

Soof :

Wat stoer de familie Kloosterboer.... Zus een huis en jij met Peet vrienden aan het worden!!! Hoop dat je je lekker voelt en dat alles goed loopt daar!!! Nog even en de familie komt gezellig langs! Lekker genieten schat!!

Kus Soof

• 29 September 2009 - 12:43

Tim:

Haha dit noem ik pas netwerken! Goed bezig ouwe, zo zie je maar weer: met biertjes drinken kan het best ver schoppen ;)

• 30 September 2009 - 10:58

Oma En Opa:

Leuk je berichtjes te ontvangen. Wij zijn best een beetje trots op je zo naast Balkenende.Wij hebben een mooie vakantie gehad en zijn lekker bruin geworden in Gran Canaria.Groetjes uit Hardenberg.

• 30 September 2009 - 15:34

Lotty:

Ha die Bart,

Wat een mooie belevenis met een prachtig aandenken!
    Geniet ervan!

Hartelijke groet,

Piet en Lotty

• 29 Oktober 2009 - 11:32

Lousanne:

Grapjas, het is alweer 10 jaar geleden dat je een verhaaltje hebt geschreven! Je bent op de helft! Gaat alles goed? X